Pi D - C

Man måste ju tacka för alla kommentarer! :)
Anledning till att jag lyckats så "fort" tror jag har att göra med att jag ridit extremt mycket dressyrarbete de senaste 2 åren, planerat mina hopptävlingar och hoppträningar. Visst det går att "slas" rida och ta sig långt. Men inte med en sådan känslig ponny som jag har. Jag hoppar tex aldrig mer än en gång i veckan, bortsett från tävling.

Men som de flesta vet så var ju Pi felmätt. Hon gick som D-ponny på 141 cm. Mätt av en mätman som gjort sådär med en handfull andra ponnyer med. Tex mätt ponnyn till häst när den bara var 146. Jaja i vilket fall som helst så när vi slutmätte Pisen så visade det sig att hon bara vart 1.40. Hon har mätts efter det och vart C-ponny med.

Iallafall så Gick Pi En La som D-ponny och vi nollade. Det var inga relaterade avstånd i huvudtaget, och det var väl anledningen till att vi nollade. Eftersom att det är väldigt svårt för en Ponny att hoppa höga hinder på felavstånd. Detta gjorde att PI helt tappade självförtroende(och jag med då). Inget avstånd stämde om vi inte red på för fulla muggar och det här tempot går man inte långt med. Vi gick ner till lc/lb och även här vägrade vi ut oss. Men efter att Pi fått bekräftat att hon var C-ponny och vi började tävla igen stämde ju allt. Vi startade en La i April 2008 som vi nollade. Sedan startade vi nästa tävling i Jui där vi hoppade Lc/lb med 4 fel, sedan hoppade vi några mer lokala Lb innan vi startade 2 La i Ludvika där vi nollade båda och var klara för msv. Och här är ett levande bevis på hur viktigt det är med avstånden och rätt tempo och rytm i galoppen. Jag hoppade ju "samma" höjder visst de var 90/1m- en1.10 som var lb då och nu hoppar hon från1m - 1.20. Men skillnaden är att vi vägrade ut oss i varenda start då inget stämde, trots att det var lägre. Nu hoppar vi samma höjder och dessutom högre men med rätt avstånd m.m och då funkar allt.

Pi har ju vart  galopp ponny och vi har ridit enda upp på SM-nivå. Men ponnyn har ju vart otroligt oriden. När jag fick henne kunde hon inte gå i form i några gångarter. Det här har vi kämat med hur mycket som helst. Men längre upp än La kan man inte ta sig med en sån här ponny om den inte är  välriden. Så mina resultat var lite varierande, hade  2 4a felare, en 9 felare, en uteslutning i Msvb men sedan satte vi nollan, en dubbelnolla som avslutning på 2008. Hela vintern tränade vi hårt i snön, mycket puls arbete där hon fick jobba i galopp i den höga snön.

Så första tävlingen satte vi både en nolla i La och sista nollan i msvb. Men eftersom snön försvann och vi inte har något ridhus så fanns det minimalt med ställen att rida på. Det satte sina spår direkt, nästa msv vägrade vi ut oss.Sedan hoppade vi en Lb nolla som vanligt ;) nästa tävling blev La, men 4a fel och en uteslutning i msv.
Men så kom April, det gick att rida nästan överallt, vi var på träningsläger för Louise Haaga och ja, April var en riktig träningsmånad. Vi gjorde bara en Start i LB där vi var nolla.

Första tävlingen i Maj Var hon skitfin, visst inte så bra resultatmässigt, men jag kände att något hänt med henne!
Helgen efter i skogslotten fick vi beviset.  Nolla i msvb, ett riv i MsvA, Nolla i La och nolla i Msvb. Och fan vad bra det känns nu!

Så det jag vill säga är att man inte ska ge upp pga av några misslyckande. Ändra på något i ridningen istället. Och framförallt tycker jag man ska gå ner i klasserna om det går dåligt, men även imellanåt också.
Om ponnyn inte går bra i dressyrarbetet och det inte funkar att hoppa la/msv, ja tänk på dressyrarbetet och låt den hoppa kanske lb/la ett tag. Sedan tycker jag inte man ska vara för rädd att gå upp i klasserna heller. Visst man kanske får ett stopp och två riv, men du vet vad du har att jobba med..

adsvden här nacken ligger detmycket dressyrarbete bakom!

Kommentarer
Postat av: deharjagockså

öööö fan kul liv du har ! tycker du man ska gå upp i klasserna för fort o riskera att få hästarna att stanna ? då förstör man hästarna! de kanske du också lär dig en dag:=

2009-05-28 @ 13:18:33
Postat av: :)

Jag tycker att du verkar ha gjort helt rätt, gått upp lite i klasser efter ett tag, när det har känts bra och så, och jag håller med om det är perfekt att gå ner en klass då och då, även om det går bra eller inte i en högre.. Om inte annat kan det ju vara skönt för hästen att göra nåt lätt och få ett bra självförtroende! :)

Du gör ju ett superjobb, och Pi är en riktigt fin ponny!

2009-05-28 @ 14:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0