Läsarfråga

Min ponny har varit likadan, (som Pi) hon brukar vara super pigg och verkligen tända till , men sen i älvdalen blev hon helt förbytt, gick inte fram och vi stannade ut oss i första och 12 fel i andra.. :( Jag har kollat upp henne och inget är fel, jag har gett henne en hopp paus just nu, tycker du att det är lämpligt? Hon går jättebra i dressyren och markarbetet!

SARAH SVARAR:
Jag tycker de är jätte bra att du tagit besultet att hon ska få vila. Många blir lätt naiva.  Men jag skulle även rekomendera att du går ner lite i klasserna, inte för att ni inte klarar La, utan för att ni bara ska få ha kul! För vad jag förstått är ni relativt nya på nivån och debuterade för några månader sen? (Precis som ja och Pi med msva)

Om ni redan ridit låga klasser imellan åt(Då menar jag runt Lc)och hon är helt frisk och fortsätter måste du börja tänka på om det är din ridning som stör henne eller  i värsta fall kanske ponnyn inte är kapabel för de klasserna du vill att den ska gå.

Men är det första tävlingen hästen vägra ut sig ska man inte ta det allt FÖR allvarligt. du kan ha haft dålig galopp eller inverkat på negativa sätt. Sedan får man inte glömma vad det är för typ av häst man håller på med. Ston och fuxar är värst!

En till grej jag skulle rekomendera är att gå ut och rida lite fälttävlan. När Pi var såhär för något år sedan så fick hon gå i terrängen och blev som en ny häst igen.

Båda dom här sista delarna tog vi oss an och frågade oss själva efter helgen. Men vi vet att Pi kan gå de här klasserna eftersom hon gjort det med bra resultat någon månad innan. OCH sedan vet vi även att jag rätt ofta stör henne och backar henne istället för att bara ligga kvar och rama in.

Det är ett svårt läge, men prata med din tränare

Sedan måste jag tillägga att vi inte går ner och hoppar 3 LA bara för Pis skull, utan det är för mig. Eftersom jag känner mig lite osäker på henne hela tiden nu.


Kommentarer
Postat av: Gabriella

Tack för svaret!

Ja vi är relativt nya, det är även som du säger att

jag är och stör henne, det har även varit gånger som hon har gått superbra! Grejen är ju den att hon ska säljas nu så jag vet inte hur många tävlingar vi har kvar.. Men tack för svaret! :)

2009-07-08 @ 19:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0