Kondition

Jag fick önskemål om att ja skulle skriva lite om konditionsträning. Något jag kanske inte är fullt så bäst på. hehe.

Men att hoppa studs är väldigt bra för mjölksyran. Ha då ca 6-7 studs på långsidan. I början så ska man kanske bara hoppa det en gång om hästen är otränad, eftersom att det är en väldigt jobbig övning. Men allt eftersom kan man göra det hårdare och anpassa efter hästen, din träning oh era mål.
Framförallt! är det viktigt att trava och skritta va riktigt ordentligt efter sådana övningar.

Ett annat tips är att man galopperar 2 min, skrittar 2 min, sedan galloperar man fort, sedan skritt o.s.v.  Det vet jag väldigt många som använder sig av.

Vill man träna grundkonditonen så kan man kantra en bit, alltså någon km. Då bygger man upp grundkonditionen, det gjorde vi väldigt mycket när jag red galopp.

Men tänk på att det inte alltid behöver gå fort! bara för att man ska konditionsträna behöver man inte galoppera det  fortaste man kan runt ridbanan. Utan rid hellre då i en samlad bra galopp en längre stund. Att pressa hästen hårt tär på hjärtat!

Jag måste också tillägga att man inte ALLTID måste ha så planerad och koncentrerad träning. Utan ta någongång och ta ut hästen och reca (stavning?)lite. Ha kul med din häst! Hästarna gillar att bara få släppa kontrollen och galoppera på. Men håll koll så du vet hur underlaget ser ut. Det är lätt att det finns ett kaninhål någonstans.

trj rt

span.jajahWrapper { font-size:1em; color:#B11196; text-decoration:underline; } a.jajahLink { color:#000000; text-decoration:none; } span.jajahInLink:hover { background-color:#B11196; }

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0